جعبه و بسته بندی

در دنیایی که برندها و کمپانی‌های زیادی در حال فعالیت و تولید محصولات جدید و غالبا با کیفیت هستند، شاید تفاوت‌های کوچک ظاهری باعث شود تا ما یک برند را از بین سایر برند‌ها انتخاب کنیم. فرض کنید دو یا چند محصول با کیفیت و قیمت یکسان در برابر شما باشند و شما بخواهید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. به احتمال زیاد ویژگی‌های ظاهری و چاپی که برای جعبه آن انجام شده است شما را ترغیب می‌کند و باعث می‌شود تا دست به انتخاب بزنید. در اصل همواره ما باید سعی کنیم تا احساسات مشتریان را برانگیزیم.

عواملی مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود تا احساسات مشتری بر انگیخته شود. به عنوان مثال اگر تجربه‌ ای خرید موفق از یک برند را داشته باشیم احتمالا برای خرید هم به سراغ همان برند می‌رویم. اما در مورد برند‌های دیگر چطور؟

اولین چیزی که نظر مارا می‌تواند در مورد برند‌های دیگر جلب کند بسته بندی و چاپ جعبه آن است. باید سعی شود این بسته بندی به گونه‌ای باشد تا عواطف و احساسات مخاطب را برانگیزد. همیشه از چاپ جعبه به عنوان یک سلاح مهم و کاربردی در بازاریابی و مارکتینگ محصولات یاد شده است. باید سعی شود بسته بندی و چاپ به گونه‌ای باشد که یک واکنش عاطفی مثبت ایجاد شود و این کار باعث وفاداری به برند خواهد شد.

مشتری قبل از خرید محصول شما از پشت ویترین یک فروشگاه محصول شما را می‌بیند. حال باید ویژگی باشد تا شما را به سمت خرید سوق دهد. این کار تنها از طریق یک بسته بندی و چاپ خوب و کاربردی ممکن است. در بسته بندی باید از اشکال، نام برند، رنگ‌ها و تایپوگرافی‌های خاصی استفاده کرد تا نظر مخاطب را جلب کند.

اهمیت بسته بندی در بازاریابی

  • تبلیغ محصول: انجام تبلیغات در بازاریابی یک بخش جدا نشدنی است و نقش بسته بندی در بازاریابی نیز دقیقا تبلیغ کردن محصول یا کالای تولیدی است. با توجه به اطلاعاتی که روی بسته بندی مواد مختلف درج می شود که مثلا مواد غذایی از چه مواد اولیه ای تشکیل شده اند و یا اینکه نحوه استفاده از وسایل الکترونیکی خریداری شده به چه صورتی است و غیره، مشتریان درک بهتری پیدا کرده و میزان انتظار و رضایت آنها مدیریت می گردد و به شکلی هدفمند محصول مورد نظر تبلیغ می شود.
  • جذب خریدار: در قفسه های فروشگاه که تمامی محصولات مشابه مثل نوشابه های انرژی زا در یک قفسه قرار می گیرند، اهمیت بسته بندی است که تعیین می کند آیا محصول شما از بین ده ها برند مختلف دیده خواهد شد و مشتری را ترغیب به خرید خواهد کرد یا خیر. به همین دلیل نوع طراحی، لوگو و البته تاثیر رنگ در بسته بندی و در طراحی برای بازاریابی موفق اثرگذار هستند.
  • قابلیت استفاده: خریداران به دنبال نوعی از بسته بندی هستند که بتوان سریع آن را باز و بسته کرد، جمع کرد و با اشغال فضای کم ذخیره کرد، بعد از استفاده محتویات بتوان بسته بندی را مجددا استفاده کرد مثل شیشه های مربا و غیره. لذا در مواقعی که امکان پذیر باشد، برای بازاریابی موفق باید بسته بندی را با قابلیت کاربرد و استفاده بیشتر طراحی کرد.
  • حمل و نقل راحت: برخی از بسته بندی محصولات به نحوی است که شبیه به ساک دستی یا غیره هستند و حمل و نقل محصولات را خیلی راحتتر می کند و مشتریان را قطعا به سمت خود جلب خواهد کرد و از این طریق هم نقش بسته بندی در بازاریابی موفق ثابت شده است.
  • پرستیژ: اهمیت بسته بندی در امر بازاریابی به حدی بالاست که پرستیژ خاصی را برای برند و شرکت تولید کننده ایجاد می کند به نحوی که مشتریان یک محصول را با نوع بسته بندی آن می شناسند.
  • مؤثرترین شیوه بازاریابی: طبق تحقیقات مختلف مشخص شده اهمیت بسته بندی به حدی بالاست که طبق نظرسنجی های مختلف در سراسر دنیا، ۶۰% تصمیمات مشتریان برای خرید یک محصول در نقطه فروش و براساس ظاهر و بسته بندی آنهاست تا اینکه تبلیغات و روش های بازاریابی دیگر روی آنها اثر گذاشته باشد. حدود ۵۶% مشتریان هم عنوان کرده اند از طریق بسته بندی محصولات است که متوجه حضور محصولات جدید می شوند و تبلیغات در تلویزیون کمتر از ۴۰% نقش دارد. لذا بسته بندی و تبلیغات در بازاریابی در هم گره خورده اند.

نقش بسته بندی در فروش (Sale)

در این قسمت قصد داریم به اهمیت بسته بندی در افزایش میزان فروش برندها و شرکت های تولیدی بپردازیم تا بیشتر با اهمیت طراحی و چاپ بسته بندی و همکاری با این شرکت ها آشنا شوید:

  • تأثیر روی رفتار خریدار: اهمیت بسته بندی در افزایش میزان فروش از طریق تأثیر روی رفتار خریدار می باشد چون اطلاعاتی در مورد شرکت تولید کننده محصول می دهد، به نحوه تأثیر محصول یا کالای خریداری شده روی زندگی مشتریان اشاره می کند و به میزان اهمیت خود نزد شرکت تولید کننده پی می برند.
  • تمایز برند: از جمله موارد اهمیت بسته بندی و تأثیر آن بر روی فروش می توان به متمایز کردن آن در بین سایر برندها و رقبا اشاره کرد تا از لحاظ رنگ آمیزی، نوع بسته بندی، اطلاعات مندرج و غیره نظر خریداران را جلب کرده و به یونیک بودن آن نسبت به سایر برندها پی ببرند.
  • محافظت از محصول: یکی از مواردی که در افزایش فروش یک محصول نقش دارد، سالم بودن آن در بسته بندی است. به عنوان مثال بسته بندی مواد خوراکی مثل بیسکوییت، ماکارونی و غیره باید به نحوی باشند که آسیب نبینند در غیر این صورت تأثیر منفی شدیدی روی فروش خواهند داشت.
  • کیفیت بسته بندی نمایانگر کیفیت محصول: در نظر خریداران هر چه بسته بندی یک محصول شیک تر و کاربردی تر باشد یا در عین سادگی خیلی هوشمندانه و مشتری پسند طراحی شده باشد، نشان دهنده کیفیت بالای محصول و اهمیتی است که شرکت تولیدی برای خریداران خود در نظر گرفته است لذا اهمیت بسته بندی در این سطح نیز ثابت شده است.
  • اطلاعات دهنده: یکی دیگر از تأثیرات اهمیت بسته بندی در افزایش فروش از طریق اطلاعاتی است که به خریدار می دهد به نحوی که اگر نحوه مصرف کالا، شیوه پخت، مواد تشکیل دهنده و غیره بر روی آن در جای درست، با فونت و رنگ مناسب و جزئیات کامل ذکر نشده باشد، فروش آن را به شدت پایین خواهد آورد و برعکس.
    PAGE TOP