تبلیغات و بازاریابی

تأثیر تبلیغات بر فروش محصول بر هیچکس پوشیده نیست. کسب و کارهای زیادی وجود دارند که محصولات یا خدمات مشابه با کیفیت‌های بسیار نزدیک به هم به بازار ارائه می‌کنند اما در این میان تنها بعضی از کسب و کارها هستند که می‌توانند بخش عمده بازار را در اختیار بگیرند و فروش بالایی داشته باشند. تبلیغات یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایز کسب و کارها از یکدیگر است. آگاهی مردم از برند، وفاداری مردم به برند، دیدگاه نسبت مردم به خدمات و محصولات یک کسب و کار و سایر عواملی که روی فروش بیشتر محصولات تأثیر می‌گذارند همگی با تبلیغات هدفمند امکان پذیر می‌شوند.

فرض کنید که صاحب کسب و کاری هستید که خدمات با کیفیت و محصولات بسیار خوبی برای عرضه با بازار دارید، اما هیچ کس محصولات و خدمات شما را نمی‌شناسد. چگونه در چنینی شرایطی می‌توانید در بازار فعالیت کنید؟ بازاریابی روش‌ها و ابزارهای گوناگونی دارد که بدون شک تبلیغات یکی از بهترین آن‌ها است. اهمیت تبلیغات به حدی است که در بسیاری از موارد شرکت‌های بزرگ تا بیش از 50 درصد درآمد خود را صرف هزینه‌های تبلیغاتی می‌کند.

آمارهای نشان می‌دهد که مجموع هزینه تبلیغاتی شرکت‌ها و کسب و کارها در سراسر جهان در سال 2020 از مرز 600 میلیارد دلار عبور کرده است. در این میان هزینه‌های تبلیغات دیجیتالی به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغاتی در سال‌های اخیر از مرز 325 میلیارد دلار نیز عبور کرده‌اند. در چنین بازاری اگر شما دست به تبلیغات نزنید، علاوه بر این که فرصت دیده شدن نخواهید یافت، از رقبای خود نیز عقب خواهید افتاد.

تبلیغات یک اصل ساده دارد و آن علاقه‌مند کردن افراد به محصولات و خدمات است. پس از برانگیختن علاقه افراد، باید آن‌ها را برای خرید متقاعد کنید، حتی اگر از قبل به خرید آن کالا یا خدمت خاص فکر نکرده باشند. تبلیغات، استفاده از روانشناسی برای تاثیرگذاری بر طرز فکر و احساس افراد در مورد محصولات و خدمات است. بسته به اهداف کمپین تبلیغاتی، تبلیغات می‌تواند به روش‌های زیر برای کسب و کار شما کار کند.

  • افزایش آگاهی از برند
  • هدایت مشتریان بالقوه به کسب و کار
  • ترویج فروش برای محصولات موجود و جدید
  • معرفی محصول یا خدمتی جدید به بازار
  • برای متمایز کردن محصول خود از رقبا

روش تبلیغات بسیار متنوع است و شامل تبلیغات رادیو و تلویزیون، بیلبوردها، تی‌شرت‌های تبلیغاتی، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و انواع دیگر می‌شود.

تبلیغ‌کنندگان افرادی در شرکت هستند که مسئولیت تبلیغ محصولات و خدمات را بر عهده دارند. این افراد برای معرفی محصولات و خدمات روی بیلبوردها، در مجله، وب‌سایت و اپلیکیشن‌های موبایل هزینه پرداخت می‌کنند. همه تبلیغ‌کنندگان، بازاریاب به شمار می‌روند اما همه بازاریابان، تبلیغ‌کننده نیستند. در ادامه به تفاوت بازاریابی و تبلیغات نگاهی می‌اندازیم.

    PAGE TOP